گرافیک کامپیوتر و برنامه نویسی گرافیکی در c ...

گرافیک کامپیوتر و برنامه نویسی گرافیکی در C ...

امروز براتون یک سری برنامه میخواهم قرار میدهم ....
با کمک این برنامه ها امیدوارم که در این شاخه برنامه نویسی در C نیز توانمند تر شوید ...
قبل از هر چیز بگم برای باز کردن برنامه ها در C میبایستی به منوی FILE رفته ...
سپس زیر منوی CHANGE DIR را با کلیک چپ موس انتخاب کنید ...
از پنجره باز شده با نام change directory بر روی directory tree بروید ...
و آدرس DRIVE را از C:\tc\bin به c:\tc\bgi تغییر داده و سپس ok کنید ...
زیرا درایورها و فایلهای مخصوص کامپایلر دستورات گرافیکی در این آدرس قرار دارند ...
با انتخاب آن مسیر را برای خواندن این فایل ها مشخص میکنید ...
اگر این مسیر داده نشود شما چیزی در خروجی خود پس از اجرا نخواهید دید ...
زیرا دستورات برای C ناشناخته خواهد بود و کامپایلر دستورات را شناسایی نمیکند ...
حال میتوانید به راحتی برنامه های گرافیکی را از منو FILE ، باز کند ...
و با زدن کلیک CTRL + F9 برنامه ها را اجرا و خروجی آنها را ببینید ...

نکته 1 : فراخوانی دستورات از فایل graphic.h در برنامه های گرافیکی به این روش صورت میگیرد :
#include
نکته 2 : در اکثر برنامه های گرافیکی ، 2 خط زیر وجود دارد :
int driver=DETECT,mode=0;
initgraph (&driver,&mode,"");
که به منظور شناخت درایور و نوع نمایشگر تصویر و آدرس فایلهای آن میباشد ...

نکته 3 : توجه داشته باشید که ممکن است فایل دانلود شده به صورت یک صفحه ،
در Internet Explorer نمایش داده شود ...
برای ذخیره شما بر روی آن صفحه Explorer رفته و از منوی EDIT بالا صفحه ...
گزینه select all را انتخاب کنید و یا دکمه های ctrl + a را با هم فشار دهید ...
بعد از انتخاب شدن همه نوشته ها باز به منوی EDIT بالا صفحه رفته گزینه copy را انتخاب کنید ...
ویا کلید های ctrl + c را با هم فشار دهید ...
سپس برنامه notepad را باز کنید ...
و از منوی EDIT بالا صفحه آن ، گزینه pase را انتخاب کنید ..
و یا دکمه های ctrl + v را با هم فشار دهید ...
سورس کدها در notepad ظاهر میشود ...
حال به منوی FILE در بالای برنامه notepad رفته و گزینه SAVE را انتخاب کنید ...
ویا دکمه های ctrl + s را با هم فشار دهید ...
در پنجره باز شده نامی با پسوند cpp نوشته ...
.cppنام ---> مثال : program1.cpp
و در مسیر مورد نظر خود ، با زدن کلیک روی گزینه save آن را ذخیره کنید ...
حال میتوانید فایل را در برنامه C باز کنید ....

نکته 4 : برنامه ها با کمترین حجم ریخته شده ( در حدود 1 تا 3 کیلو بایت )
دانلود سورس برنامه ها و پروژه ها کمتر از 1 دقیقه طول میکشد ...

برنامه 1 :
رسم 6 ضلعی با کمک روابط مثلثاتی sin , cos...

برای دانلود سورس کد برنامه 1
برنامه 2 :
رسم 6 ضلعی با کمک روابط مثلثاتی sin , cos...
و نمایش مختصاتx , y مرکز ...

برای دانلود سورس کد برنامه 2

برنامه 3 :
طراحی یک لوزی به کمک حرف A ...
یعنی با قرار دادن حرف A در یک حلقه یک لوزی بکشیم ..
برنامه چیپ و مسخره ای که پروژه استاد صیدالی برای دانشجویانش بود ...
و با سادگی تمام برخی نتوانسته بودند بنویسند !!!!

برای دانلود سورس کد برنامه 3

برنامه 4 :
طراحی یک آدمک که با کلیک های مکان نما به جلو یا عقب برود ...
و بازدن کلیک مکان نمای بالا ، گریه و با زدن کلیک مکان نمای پایین در صفحه کلید بخندد ...
با زدن دکمه ESC هم از برنامه خارج شود ...
پروژه پایان ترم استاد پور صاحبی بود اگر اشتباه نکنم که باید اعتراف کنم وقت برای نوشتنش زیاد برد ...
حدود یک روز اونم سر کوتاه بودن برنامه و حرکات پای آدمک ...
با این پروژه حال کردم ، طبق معمول من برای بچه ها نوشتم ...
3 نفر با اون هر کدوم 7 نمره پایان ترم گرفتند ...
جون میده که دانشجویان دانلود کنند به عنوان پروژه تحویل استاد بدهند ...
حلو بپر تو گلو ....

برای دانلود سورس کد برنامه 4

برنامه 5 :
رسم 8/1 از دایره به کمک الگوریتم نقطه میانی ...
الگوریتم نقطه میانی یکی از الگوریتمهای رسم دایره ، به صورت پیکسل به پیکسل است ...
به کمک این برنامه در میابید که چگونه با دادن مختصات مرکز دایره و شعاع به کامپیوتر ...
دایره رسم میشود ...

برای دانلود سورس کد برنامه 5

برنامه 6 :
رسم 4/1 از بیضی به کمک الگوریتم نقطه میانی ...
الگوریتم نقطه میانی یکی از الگوریتمهای رسم بیضی ، به صورت پیکسل به پیکسل است ...
به کمک این برنامه در میابید که چگونه با دادن مختصات مرکز بیضی و دو شعاع آن به کامپیوتر ...
بیضی رسم میشود ...

برای دانلود سورس کد برنامه 6

برنامه 7 :
رسم کامل دایره به کمک الگوریتم نقطه میانی ( mid pint ) ...
با استفاده از مختصات 8/1 به دست آمده از الگوریتم ...
الگوریتم نقطه میانی یکی از الگوریتمهای رسم دایره ، به صورت پیکسل به پیکسل است ...
به کمک این برنامه در میابید که چگونه با دادن مختصات مرکز دایره و شعاع به کامپیوتر ...
دایره رسم میشود ...

برای دانلود سورس کد برنامه 7

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم دی 1387ساعت 19:43 توسط سید نیما نصیری | آرشیو نظرات
پروژه گرافیکی به زبان سی قسمت دوم


برنامه 8 :
رسم یک خط از مختصات نقطه شروع تا مختصات نقطه پایان ....
به کمک الگوریتم برنت هام ....
به کمک این برنامه عملکرد دستور line و چگونگی ترسیم خط را در میابید ...

برای دانلود سورس کد برنامه 8
برنامه 9 :
رسم یک کمان به کمک دستور arc و اتصال نقاط شروع و پایان آن به هم ...
توسط ساختمان arccoordstype و رسم خط به مختصات شروع و پایان گرفته شده از آن ...

برای دانلود سورس کد برنامه 9

برنامه 10 :
برنامه نمایش کد اسکی کلیک های صفحه نمایش ...
همانطور که میدانید هر کلیک روی صفحه کلید معادل یک عدد به کد اسکی است ..
برای تعریف عملکرد برای هر کلیک باید از این کد در برنامه ها استفاده کنید ...
برخی کلیک ها مثل حروف یک کد عددی و برخی دو کد عددی مانند دکمه ALT دارند ...
زمانی که کلیک ESC زده شود از برنامه خارج میشد ...

برای دانلود سورس کد برنامه 10

برنامه 11 :
رسم چند ضلعی به کمک الگوریتم مثلثاتی ...
زاویه بین اضلاع = تعداد اضلاع / 360
x=xc+sin(t*i*(3.14/180))*r
y=yc+cos(t*i*(3.14/180))*r

برای دانلود سورس کد برنامه 11

برنامه 12 :
آغاز طراحی یک بازی ! ...
رسم یک ماهی و حرکت دادن آن به کمک دکمه های مکان نمای صفحه کلید ،
در یک کادر حرکتی مشخص ...

برای دانلود سورس کد برنامه 12

برنامه 13 :
حرکت یک شکل به کمک دکمه های مکان نمای صفحه کلید ؟
رسم یک دایره و حرکت دادن آن به کمک دکمه های مکان نمای صفحه کلید ،
در یک کادر حرکتی مشخص ...

برای دانلود سورس کد برنامه 13

برنامه 14 :
رسم یک دایره حرکت آن به کمک دکمه های مکان نمای صفحه کلید ؟
رسم یک دایره و حرکت دادن آن به کمک دکمه های مکان نمای صفحه کلید ...

برای دانلود سورس کد برنامه 14

برنامه 15 :
یک تمرین یا امتحان از کلیه دستورات به کار برده شده تا به اینجا ...
با اجرای این برنامه با عملکرد دستورات گرافیکی به کار برده شده آشنا میشوید ...
رسم خط ، دایره ، کمان ، چند ضلعی ، بار ، بیضی و ...
رنگ کردن شکل به 2 روش دادن مختصات ، تشخیص رنگ و کلی ...

برای دانلود سورس کد برنامه 15

برنامه 16 :
یک پروژه تاپ واسه بچه های تاپ و دوستان گلم ...
طراحی یک بازی !!!
بله ، یک ماهی که در یک محدوده مشخص توسط کلیک های مکان نما ...
بر روی صفحه کلید به جهات حرکت میکند ..
از طرف دیگر ماهی مهاجمی از روبرو به طرف ماهی ما می آید ...
در صورت برخورد شما می بازید و امتیازات نمایش داده میشود ...
در ضمن با زدند کلیک SPACE گلوله ای از طرف ماهی ما ....
به سمت ماهی مهاجم پرتاپ میشود که اگر به آن بخورد امتیاز دارد ...
خدایی آخرش هستش و خراک نمره گرفتنه ...
خیلی هم ساده و کوتاه هستش برنامه ...

برای دانلود سورس کد برنامه 16

برنامه 17 :
طراحی منو برای برنامه ها به کمک دستورات گرافیکی ...
یکی از پروژه های دوستان طراحی منو است ...
قبلا در بلاگ نمونه ای از طراحی به کمک دستور window یا همان پنجره ...
برنامه ای قرار داده بودم ...
ولی حال به کمک گرافیک این عمل را زیبا تر انجام میدهیم ..
در توابع به نام popmenu دستورات عملکرد هر منو نوشته میشود ...
ابتدا شکل ساده ای را برای شما می آورم ...
در برنامه بعد طراحی منو الگوریتم کوچیکترری را بیان میکنم که به راحتی قابل افزایش است منو ها ...

برای دانلود سورس کد برنامه 17

برنامه 18 :
تمرین : رسم یک دایره بر روی مرکز یک محور مختصاتی x , y...

برای دانلود سورس کد برنامه 18

برنامه 19 :
همان طور که قول داده بودم الگوریت ساده تر و کوتاه تری برای طراحی منو ارائه میکنم ..
در این برنامه با زدن دکمه های مکان نما روی صفحه کلید روی گزینه مورد نظر میرویم ...
و با زدن کلیک ENTER آنرا انتخاب و دستورات یا رویداد هایش را اجرا میکنیم ...
منوی 1 : پنجره ای ظاهر شده و با گرفتن عددی فاکتوریل آن را نمایش میدهد ...
از روش توابع بازگشتی برای محاسبه فاکتوریل استفاده شده است ..
منوی 2 : پنجره ای ظاهر شده و با گرفتن دو عددی جمع آنها را نمایش میدهد ...
منوی 3 : پنجره ای ظاهر شده و با گرفتن دو عددی ضرب آنها را نمایش میدهد ...
منوی 4 : از برنامه خارج میشود ...
کسی که عملکرد این برنامه را به خوبی متوجه شود و دستوراتش را یاد بگیرد ...
در برنامه نویسی پیشرفتهای خوبی خواهد داشت ...
با ویرایش کردن توابع popmenu در عملکرد منو های برنامه تغیرات ایجاد میشود ...

برای دانلود سورس کد برنامه 19

برنامه 20 :
تمرین : یک برنامه ساده ، دایره ای در صفحه حرکت میکند ...
تا زمانی که کلیکی از صفحه کلید زده شود ....
حدف یادگیری عملکرد تابع kbhit در برنامه نویسی ...

برای دانلود سورس کد برنامه 20

برنامه 21 :
رسم چند ضلعی به دو روش ...
1 – fillpoly
2 - drawpoly
الگوریتم رنگ کردن اشکال ...
رسم یک دایره در مرکز یک محور مختصاتی به کمک الگوریتم تشخیص رنگ ...
Getpixel و putpixel
برای دانلود سورس کد برنامه 21

تهیه و تنظیم : سید نیما نصیری
با تشکر از استاد : سرکار خانم الهام رستگار


نظر یادت نره !!!!






نظرات:

ممنون
«میلاد» می‌گوید:
«ممنون میشم اگر برنامه ماهی که در صورت برخورد با ماهی های کوچک بزرگ و برخورد با ماهی های بزرگ میبازد با کلاس برام بنویسی»

مرسی
«وحید بهرامیان» می‌گوید:
«ممنون میشم اگر برنامه ماهی که در صورت برخورد با ماهی های کوچک بزرگ و برخورد با ماهی های بزرگ میبازد با کلاس برام بنویسی»

«» می‌گوید:
«kheili kheili komakam kardi doost aziz»

«» می‌گوید:
«خدا پدر و مادرت برات نگه داره . زنده باشی 1000 سال»

خیلی حال دادی مرسی
«لادن» می‌گوید:
«»

tnx
«Atefeh» می‌گوید:
«دست گلت درد نکنه{گل}»

«» می‌گوید:
«»


متن امنیتی

گزارش تخلف
بعدی